U jednom od naših tekstova u kom smo pokušali (a nadamo se i uspeli) da demistifikujemo proces odobravanja IPARD sredstava, pomenuli smo kontrolu na licu mesta koja se sprovodi u momentu nakon administrativne kontrole od strane Uprave za agrarna plaćanja, a pre izdavanja rešenja o odobrenju projekta. Međutim, to nije jedina prilika u kojoj se sprovodi kontrola nad IPARD projektom, te smo, zbog toga, ali i zbog važnosti same kontrole u procesu odobravanja projekta, a onda i konačne isplate sredstava, odlučili da Vam u današnjem tekstu približimo ovu proceduru.
Poslove kontrole projekta sprovodi Uprava za agrarna plaćanja (dalje:UAP), tačnije Sektor za kontrolu na licu mesta u okviru UAP-a. Pored faze odobravanja projekta, kontrola na licu mesta sprovodi se najmanje dva puta i to: posle realizacije investicije, a pre isplate IPARD podsticaja i nakon isplate IPARD podsticaja u toku petogodišnjeg perioda.
Kontrola pre odobravanja projekta
Ukoliko UAP utvrdi da je zahtev za odobravanje projekta administrativno ispravan, Sektor za kontrolu na licu mesta vrši proveru da li je podnosilac zahteva za odobravanje projekta preduzeo neku radnju na realizaciji investicije pre donošenja rešenja o odobravanju projekta. Upravo zato stalno naglašavamo da od momenta podnošenja zahteva do momenta dobijanja rešenja o odobravanju projekta ne smete ništa da preduzimate od radova jer faktičko stanje ne sme da se razlikuje od onoga što je napisano u biznis planu.
Imajte u vidu da od ove godine, tačnije od pokretanja IPARD III ciklusa, fizička kontrola na licu mesta nije obavezna i ovo važi za sve mere, osim ako je predmet investicije:
- izgradnja posebne vrste objekata i posebne vrste radova za koje je propisano da nije potrebno pribavljati akt nadležnog organa u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;
- izgradnja objekta na kome su pojedine vrste radova realizovane pre podnošenja zahteva za odobravanje projekta.
Pravilnikom za svaku meru biće definisane dodatne, za tu meru specifične investicije u kojima se vrši kontrola na licu mesta.
U svim ostalim slučajevima biće dovoljno da se uz zahtev za odobravanje projekta priloži propisna fotografija mesta kontrole predmeta investcije.
Kontrola pre konačne isplate
Cilj ove kontrole jeste da utvrdi da je investicija realizovana, propisno obeležena i da se upotrebljava prema nameni, da je nabavljena oprema nova (utvrđuje se vizuelno i na osnovu knjigovodstvene dokumentacije), kao i da izgradnja, opremanje, odnosno nabavka mehanizacije, vozila ili dronova nije započeta pre donošenja rešenja o odobravanju projekta.
Kontrolori uvidom u knjigovodstvenu dokumentaciju, ali i vizuelnim pregledom, merenjem i brojanjem utvrđuju da li je izgradnja, odnosno opremanje završeno i upoređuju stavke iz računa odnosno, građevinske dokumentacije (upotrebna dozvola ili okončana situacija, pregled izvedenih radova, obračunski listovi građevinske knjige, projektna dokumentacija i slično) sa zatečenim stanjem na terenu.
Kontrola posle konačne isplate
Ova kontrola se izvodi najmanje jednom u roku od 5 godina od dana konačne isplate IPARD podsticaja kako bi se utvrdilo da li se primalac IPARD podsticaja pridržava svih preuzetih obaveza, kao i da investiciju namenski koristi, da je nije otuđio, niti omogućio drugom licu korišćenje predmeta investicije u navedenom periodu.
Suštinski, cilj ove kontrole je provera da li primalac sredstava postoji i posluje, da li na gazdinstvu postoje izgrađeni objekti, da li primalac poseduje nabavljenu opremu, da li se investicija za koju su odobrena podsticajna sredstva upotrebljava prema odobrenoj nameni, da li je investicija sufinansirana iz IPARD III programa propisno obeležena (ukoliko je Pravilnikom za datu investiciju propisana obaveza obeležavanja posle konačne isplate) kao i da li, u zavisnosti od sektora u kome je investicija realizovana, primalac sredstava obavlja proizvodnju ili usluge na površinama i objektima i sa fondom životinja i biljnim kulturama upisanim u Registru poljoprivrednih gazdinstava, a koji su Pravilnikom o konkretnoj meri propisani kao minimalni uslovi u pogledu površine, odnosno broja grla životinja, za ostvarivanje prava na konačnu isplatu IPARD podsticaja.
Poslednje, ne po značaju, UAP može, pored redovnih kontrola o kojima je bilo reči, obaviti kontrolu na licu mesta i u bilo kom trenutku od dana prijema zahteva za odobravanje projekta do pet godina posle konačne isplate podsticaja. Lica kod kojih se vrši kontrola na licu mesta u obavezi su da kontroloru u svakom trenutku omoguće nesmetan pristup predmetnoj investiciji, vršenje kontrole, pruže potrebne podatke i informacije, kao i da na njegov zahtev, u određenom roku, dostave ili pripreme podatke i materijale koji su mu potrebni za vršenje poslova kontrole.
Verujemo da Vam reč kontrola nije prijatna, ali savetujemo da ove kontrole prihvatite kao deo procesa koji Vam donosi toliko benefita (zavisno od mere, do 1.300.000 evra bespovratnih sredstava), a jedina obaveza koju preuzimate jeste da svoju investiciju realizujete u skladu sa IPARD uslovima i pravilima na koja ste pristali ulaskom u sam proces. Dodatno, ukoliko budemo sarađivali, imajte u vidu da je deo usluge koju pružamo i naše prisustvo i puna podrška prilikom ovih kontrola!
Ukoliko želite da proverite da li ste kandidat za neku od mera koja Vam je interesantna, popunite upitnik koji se nalazi u dnu stranice i zakazujemo besplatne konsultacije. Pripremite pitanja!