Postupak za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje vodi se pred Upravom za agrarna plaćanja i sastoji se od dve faze:
- faze odobravanja projekta (može da traje do devet meseci od dana podnošenja zahteva za odobravanje projekta);
- faze odobravanja konačne isplate (traje od 30 dana do šest meseci od dana podnošenja zahteva za odobravanje konačne isplate).
Između ove dve faze, korisnik IPARD podsticaja realizuje svoju investiciju i trajanje ove faze zavisi od složenosti investicije i može biti od 90 dana za nabavku mehanizacije do 24 meseca za izgradnju objekata.
Dakle, ukoliko se prijavite za Meru 1 u septembru 2024. godine, možete računati da ćete najkasnije do maja 2025. godine dobiti rešenje o odobravanju projekta nakon čega možete da nabavite opremu i mehanizaciju do novembra 2025. godine, dok građevinske radove treba da privedete kraju najkasnije u maju 2027. godine. Rok za prijavu za avansnu uplatu koja je 50% vrednosti iz rešenja je jun 2025. godine, dok će vam ostatak sredstava u ovom scenariju leći na račun do kraja 2027. godine.
U ovom tekstu ćemo se baviti samo koracima koje treba da sprovedete u fazi odobravanja projekta – kako i naslov kaže, u nastavku će biti reči o 5 ključnih koraka neophodnim da biste dobili rešenje o odobravanju projekta.
Prvi korak podrazumeva objavljivanje javnog poziva. U ovom momentu aktuelan je samo poziv za Meru 1 , objavljivanje poziva za meru 3 i 7 očekuje se krajem 2024. godinekada će biti raspisan i poseban poziv u okviru mere 1 koji će se odnositi samo na traktore, odnosno mehanizaciju.
Drugi korak je podnošenje zahteva za odobravanje projekta. Uz popunjen obrazac zahteva za odobravanje projekta, prilaže se opšta i posebna dokumentacija koja zavisi od vrste investicije i sektora ulaganja. Pored toga, podnosilac zahteva je u obavezi da dostavi i poslovni plan, jednostavan ili složen u zavisnosti od vrednosti investicije koja je predmet zahteva za odobravanje projekta kako bi dokazao svoju ekonomsku održivost i održivost investicije. Ono što je veoma važno je i da je neophodno je da pre podnošnja zahteva za odobravanje projekta podnosilac zahteva proveri i izmiri sva poreska dugovanja, kao i obaveze po osnovu ranije dobijenih subvencija.
Treći korak jeste prijem zahteva za odobravanje IPARD podrške koji podrazumeva da je prikupljena i predata dokumentacija potpuna i uredna, kao i da je zahtev podnet u roku koji je Uprava za agrarna plaćanja istakla kao krajnji rok za predaju zahteva. Postoji kao opcija da dokumentacija koja se preda Upravi za agrarna plaćanja bude nepotpuna, ali savetujemo da to bude samo u slučaju da znate da nedostajuću dokumentaciju možete prikupiti i predati u nekom razumnom roku. Takođe, imajte u vidu da se kao momenat predaje zahteva uzima momenat predaje potpune dokumentacije što u nekim graničnim slučajevima može biti važno za odobravanje subvencije.
Četvrti korak je najvažniji korak, podrazumeva administrativnu kontrolu, kao i utvrđivanje iznosa prihvatljivih troškova, utvrđivanje iznosa IPARD podsticaja i kontrolu na licu mesta.
Administrativna kontrola podrazumeva sledeće tri etape:
- Provera formalnih uslova
U okviru ovog dela administrativne kontrole proverava se da li je predata dokumentacija potpuna, odnosno da li je osnovna dokumentacija uredna, kao i da je zahtev podnet u roku koji je Uprava za agrarna plaćanja istakla kao krajnji rok za predaju zahteva. Ukoliko nešto od dokumentacije nedostaje u komunikaciji sa Upravom za agrarna plaćanja se dogovara realan rok u kome se dokumentacija može dopuniti.
Zahtev koji ne ispunjava propisane formalne uslove, odbacuje se rešenjem.
2. Proveru ostalih formalnih uslova
U ovom delu Uprava za agrarna plaćanja utvrđuje se da li je obrazac zahteva pravilno popunjen, da li je kompletna propisana i predata dokumentacija uredna, kao i da li podaci koji su uneti u zahtev odgovaraju podacima iz registara i službenih evidencija.
Ukoliko zahtev sadrži druge formalne nedostatke, Uprava za agrarna plaćanja obaveštava podnosioca neurednog zahteva na koji način da uredi zahtev i daje mu rok od 8 do 20 dana da uredi zahtev. Zahtev se odbacuje ukoliko podnosilac ne uredi zahtev na propisan način i u propisanom roku.
- Proveru opštih i posebnih uslova za odobravanje projekta i proveru ekonomske održivosti projekta (kroz poslovni plan)
Zbog ovog koraka insistiramo da podnosioci zahteva koji su naši klijenti izmire sva dugovanja koja imaju prema državi bilo po osnovu poreza i doprinosa ili nekih ranijih podsticaja do momenta podnošenja zahteva. Naime, ako se proverom podataka iz registara i službenih evidencija utvrdi da podnosilac zahteva ima dospelih neizmirenih dugovanja prema ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede, ili da nije izvršio upis u odgovarajući registar ili službenu evidenciju, ili da ne ispunjava neki drugi uslov za odobravanje projekta koji može otkloniti naknadnim merama i radnjama, Uprava za agrarna plaćanja o tome obaveštava podnosioca zahteva i omogućava mu da u roku od 8 dana otkloni nedostatke, a u suprotnom se projekat odbacuje.
Provera ekonomske održivosti projekta vrši se putem provere poslovnog plana i elemenata i pokazatelja koji se koriste za procenu ekonomske održivosti podnosioca zahteva za odobravanje projekta i projekta.
Nakon administrativne kontrole zahteva za odobravanje projekta Uprava za agrarna plaćanja može izvršiti kontrolu ispunjenosti uslova za odobravanje projekta i kontrolom na licu mesta. Kontrolom na licu mesta u mestu kontrole predmeta investicije proverava se da li je podnosilac preduzeo neku radnju na realizaciji investicije pre donošenja rešenja o odobravanju projekta. Dakle, izuzetno je važno da do momenta dobijašanja rešenja o odobravanju IPARD podsticaja ne preduzimate nikakve radove na mestu investicije - neophodno je da u momentu kontrole sve bude u stanju koje je prijavljeno u poslovnom planu.
Nakon ovih koraka sledi provera opravdanosti i prihvatljivosti troškova koji su predmet zahteva za odobravanje projekta. Objavićemo poseban tekst koji će objasniti koji su to prihvatljivi troškovi, a za sada ćemo naglasiti da Uprava za agrarna plaćanja dostavljenu ponudu (ili ponude) poredi sa referentnim cenama (to su cene na tržištu) i ukoliko je referentna cena niža od cene u ponudi (ili ponudama), Uprava za agrarna plaćanja za obračun IPARD podsticaja uzima referentnu cenu.
Ono što sledi je utvrđivanje odobrenog iznosa IPARD podsticaja koje se vrši primenom odgovarajućeg procentualnog iznosa na vrednost utvrđene osnovice za obračun IPARD podsticaja. Ilustrativni primer za meru 7 će biti prikazan u nastavku. Neka bude da po projektu za etno domaćinstvo koji je naš klijent predao, troškovi izgradnje i opremanja objekata iznose 230.000 evra. Iznos prihvatljivih troškova sa strane Uprave za agrarna plaćanja je iznos nakon odbijenog PDV-a na opremu i nakon poređenja ponuda sa referentnim cenama. Za potrebe ovog scenarija, reći ćemo da je iznos prihvatljivih troškova 200.000 evra. Pored troška investicije, iz IPARD fondova se refundiraju i opšti troškovi – troškovi konsultanata, arhitekta itd. Iznos ovih troškova može da bude maksimalno 10% od iznosa prihvatljivih troškova investicije. U ovom primeru je to 20.000 evra (10% od 200.000 evra). Dakle, ukupni iznos prihvatljivih troškova sa strane IPARD-a je 220.000 evra. Ukoliko ste mlađi od 40 godina i ukoliko gradite etno domaćinstvo u seoskom području, iznos bespovratnih sredstava koji ćete dobiti je 70%. Dakle, dobićete 154.000 evra (70% od 220.000 evra) koje ne morate vratiti. Ostatak možete da obezbedite iz kredita ili iz sopstvenih sredstava.
Važno: Postupak bodovanja i rangiranja se sprovodi samo ukoliko se utvrdi da iznos raspoloživih sredstava po javnom pozivu nije dovoljan za sve podnete zahteve za odobravanje projekta, a koji ispunjavaju formalne uslove iz tačaka 1, 2 i 3. U slučaju da više zahteva ima isti broj bodova, prednost ima ranije podnet zahtev. O bodavanju za svaku meru ćemo napisati poseban tekst.
Peti korak podrazumeva prijem rešenja o odobravanju projekta, nakon koga korisnik može započeti investiciju i realizovati je u roku i na način koji je određen rešenjem o odobravanju projekta. Po dobijanju rešenja, možete podneti zahtev za odobravanje avansne isplate IPARD podsticaja, ali o tome ćemo u zasebnom tekstu.
Ako želite da pročitate detaljnije o IPARD programima koji su aktuelni ove godine idite na stranicu IPARD. Ako znate sve o merama i želite da proverite da li ste kandidat za neku od njih i zakažete besplatne konsultaciju popunite upitnik u dnu stranice i očekujte da ćemo se javiti u najkraćem roku.