Informacija o lokaciji je ključan dokument koji omogućava investitorima i vlasnicima zemljišta da procene da li parcela ispunjava uslove za planirane projekte. U većini slučajeva, Informacija o lokaciji predstavlja prvi korak u procesu ishodovanja građevinske dozvole i drugih urbanističkih saglasnosti. Takođe je i prvi korak koji vam predlažemo nakon IPARD konsultacija kako bi se izbegle pravne i tehničke prepreke koje mogu odložiti ili onemogućiti realizaciju investicije.
Informacije o lokaciji sadrže važne podatke, ograničenja i odredbe koje morate znati pre nego što se upustite u ceo poduhvat. Ovaj dokument je osnova na kojoj vaš arhitekta ili projektant može da se dogovara s vama i planira izgradnju i uvidom u isti dolazite do odgovora na sledeća pitanja:
- Da li je gradnja uopšte dozvoljena?
Najvažniji korak je da utvrdite da li je gradnja na vašem placu dozvoljena. U nekim slučajevima urbanistički plan predviđa samo poslovne zgrade, saobraćajnice ili zelene površine, dok za stambene objekte nije predviđena gradnja. Takođe, može se desiti da vaš plac nema izlaz na saobraćajnicu, što može biti problem.
- U kom obimu je gardnja dozvoljena?
Maksimalna površina objekta određuje se urbanističkim parametrima: stepenom zauzetosti i stepenom izgrađenosti. Na primer, ako je stepen zauzetosti 40% na parceli od 400 m², prizemlje može zauzimati do 160 m². Ukupna bruto površina svih spratova zavisi od stepena izgrađenosti – ako je on 1,0, to znači da možete graditi objekta čija je ukupna površina 400 m².
Spratnost objekta zavisi od zone u kojoj se nalazi – za porodične kuće obično je dozvoljeno P+1 (prizemlje i sprat), dok u nekim slučajevima može biti dozvoljena i veća spratnost sa potkrovljem.
- Gde smem da gradim na placu?
Ne postoji pravilo 'gradim gde želim' – postoje precizna pravila o udaljenosti objekta od granica parcele, susednih objekata i pristupne ulice.
Na primer, minimalna udaljenost od susednog placa je obično 2,5 metra ako želite prozore u prostorijama, dok za pomoćne prostorije dovoljno je 1,5 metar. Ako je susedna kuća bliža granici, morate poštovati minimalnu udaljenost u odnosu na visinu objekta.
Građevinska linija prema ulici takođe je obavezna i određuje tačno mesto objekta u odnosu na saobraćajnicu. Ove informacije možete naći u Informaciji o lokaciji.
- Postojanje infrastrukture
Ako vaš plac nema priključke za vodu, struju ili kanalizaciju, to može dovesti do dodatnih troškova i odlaganja radova. Informacija o lokaciji daje podatke o postojećim i planiranim instalacijama.
Ako priključci nisu obezbeđeni, možete razmotriti alternativna rešenja – kao što su bušenje bunara za vodu, postavljanje septičke jame za kanalizaciju ili instalacija solarnih panela za struju – ali je važno unapred upoznati dostupne opcije i troškove.
Ko može podneti zahtev?
Pravo na podnošenje zahteva ima bilo koje zainteresovano lice. Ovo znači da čak i ako niste formalni vlasnik parcele, možete podneti zahtev kako biste dobili pravne i planske informacije o lokaciji, što toplo prepočujemo ako planirate kupovinu placa.
Procedura podnošenja zahteva
Zahtev se podnosi nadležnom urbanističkom organu, u zavisnosti od teritorijalne nadležnosti parcele.
Za pojedine opštine zahtev za Informacije o lokaciji možete podneti i elektronski, preko eUprave. U pitanju su opštine: Vrnjačka Banja, Tutin, Vladimirci, Babušnica, Vlasotince, Golubac, Knjaževac, Bogatić i grad Novi Pazar. U Beogradu, za 10 gradskih opština (Stari grad, Savski venac, Palilula, Voždovac, Zemun, Novi Beograd, Rakovica, Zvezdara, Čukarica i Vračar), nadležni organ je Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove, koji se nalazi u ulici Kraljice Marije 1. Za preostalih 7 tzv. “rubnih” opština grada Beograda nadležna su odeljenja za urbanizam u okviru tih opština, kao i u ostatku Srbije.
Potrebna dokumentacija:
-
- Popunjen obrazac zahteva
- Dokaz o uplati administrativne takse
- Kopija katastarskog plana parcele
Rok za izdavanje:
Informacija o lokaciji se izdaje u roku od 8 dana od dana podnošenja urednog zahteva.
Pribavljanje Informacije o lokaciji je neophodan korak za sve koji žele da steknu uvid u urbanističke uslove određene parcele pre pokretanja bilo kakvih investicionih aktivnosti. Kada je reč o IPARD projektima, ovaj dokument je posebno važan jer potvrđuje da li je izgradnja ili adaptacija objekta uopšte dozvoljena, čime se izbegava gubljenje vremena i novca na neodržive projekte.
Ukoliko vam je potrebna pomoć u tumačenju ovog dokumenta ili savet oko provere izvodljivosti vaše IPARD investicije, slobodno nam se obratite – tu smo da vas vodimo kroz svaki korak procesa.
???? Da li znate koji je sledeći korak u ishodovanju građevinske dozvole nakon dobijanja Informacije o lokaciji? O tome pišemo uskoro.